mandag den 8. oktober 2012

Så er Workshop 1 om social skills overstået...

For præcis en uge siden stod jeg sammen med Kasper og Mikkel og afholdte en workshop for 55 personer. Vores emne var social skills, da vi mente at der var noget der godt kunne være mere fokus på i børnehaven. Vi havde igennem en uges tid, siddet og skrevet manuskriptet og fundet frem til hvad vi ville og skulle bruge helt præcist. Vi skrev det hele på engelsk, sådan at Ha kunne oversætte det til vietnamesisk, så alle havde en chance for at forstå, hvad det var vi sagde.
Mandag morgen mødte jeg ind i børnehaven en halv time før vi skulle starte. Jeg viste Selma og Marie rundt og gik så ned for at gøre det sidste klar.
Klokken ca. kvart over otte gik vi i gang. Det hele startede med en lille velkomst, så kom nogle udvalgte børn ind og dansede lygte dans, engelskholdet inklusiv Kasper, Mikkel og jeg sang og dansede to små sange og børnene sluttede af med at vise en kung fu opvisning. Herefter var der et par taler og så var det tid til at vi skulle på.
Vi havde aftalte med Ha at vi sagde en sætning ad gangen og så oversatte hun det til vietnamesisk. Vi var alle meget nervøse i starten, men af en eller anden grund forsvandt min nervøsitet i det sekund jeg havde sagt det første ord, hvilket var vildt dejligt og det gik super godt med at få sagt det hele på engelsk.
Vi havde delt det sådan op, at vi hver især havde små afsnit vi fremlagde. vi viste en lille dukkefilm fra YouTube som et eksempel på, hvordan man kunne arbejde med social skills. Vi lavede også små rollespil, hvor nogle få af læreinderne, Kasper og Mikkel var med som børn og jeg var læreinden. Igen for at vise hvordan de kan arbejde med social skills ude i praksis.
Vi forklarede omkring fire aktiviteter vi skulle lave, som var bygget op som en menu med forret (opvarmningen), hovedret (den store aktivitet) og dessert (det afslappede). Vi afholdte herefter en kort pause og forsatte med aktiviteterne udendørs i det gode vejr.
Vi arrangererede aktiviteterne og forklarede hvad det gik ud på og så var det læreinder og andre der var til stede ved workshoppen, der skulle udføre arbejdet.
Første aktivitet gik ud på at 4 personer står på et udfoldet tæppe og uden at træde af det, skal det vendes  om og foldes ud på jorden igen. Ved denne aktivitet gik der virkelig konkurrence i den og det de blev ved med at ville prøve igen og lege mere. Næste aktivitet var kongens efterfølger og også her var de helt på og aktive. Til vores hovedret havde vi lavet en forhindrings bane og så skulle de igennem den to og to, hvor den ene havde bind for øjnene. Vores sidste aktivitet under desserten var pizza massage. Her gik vi igen ind i workshoplokalet og havde lagt nogle tæpper ud på gulvet. Det var mig der stod for denne aktivitet og jeg havde fundet noget afslappende musik som blev spillet samtidig. Jeg startede med at vise hvordan man skulle gøre det på en frivillig og herefter kom flere op og prøvede.
De tog rigtig godt imod alle vores aktivitet og det var tydeligt at de havde det sjovt med at være med.
Alle vores aktiviteter var baseret på samarbejde og føle og følge hinanden og det det lykkedes helt klart at få dette budskab frem.
Efter aktiviteterne var der feedback og her rejste nogle forældre sig op fra hver vores klasser og sagde nogle søde og meget positive personlige ord til os hver. Jeg blev meget glad og også meget stolt, for jeg kunne høre at min tilstedeværelse og mit arbejde, var med til at gøre en forskel for i hvert fald en pige i min klasse. Herefter fik vi flotte buketter blomster og en gave fra børnehaven. Jeg fik et lyserødt Gucci tørklæde.
Der blev klappet og sagt lidt fra nogle af læreinderne og så var det overstået :)
Det hele sluttede af med lidt flere taler og så gik vi alle sammen ud og spiste frokost på en japansk restaurant i nærheden af børnehaven.
Om eftermiddagen var jeg ude og se nogle af de andre studerendes workshop og om aften var vi igen ude og spise på den vildeste buffet restaurant. Jeg har aldrig før i mit liv set så stor en buffet. Lækkert, men jeg var stadig mæt fra frokosten, så også lidt ærgerligt.
Også dagen efter var jeg ude og høre workshop og om aften var jeg til danskertræf på ambassaden og få et par gratis øl. Herefter var vi ude og spise og fejre Selma´s fødselsdag og da vi kom hjem, fik hun sin gave jeg havde gået og glædet mig til at give hende.
Hun fik en meget smuk plastik tiara (prinsessekrone) som hun jublede meget over og vi skreg af grin. (En meget intern joke mellem os pga. The Big Bang Theory).

Der kommer billeder fra workshoppen senere.... Jeg ligger et par stykker herpå og resten af dem ind i den mappe der hedder dokumentation af læringsmål. Og hvis nogen skulle være interesseret i at læse vores workshop manuskript, så ligger jeg også det ind i dokumentation af læringsmål.



Ingen kommentarer: