Rejsebrev 4 - Refleksioner over emne til specialissering og beskrivelse af et pædagogisk projekt.


Rejsebrev 4 – November.
Fra Pernille Krag Larsen.

Refleksioner over emne til specialisering.
Jeg har igennem praktikken i Vietnam været optaget af forskellige problemstillinger og kulturforskelle.
En af de første ting som jeg havde meget fokus på var deres madkultur. Her er der meget at skrive om, både fordi der er så stor forskel på Vietnam og Danmarks måde at spise på, det der bliver serveret og hvad vi lægger vægt på ved et måltid.
Det emne der har interesseret mig mest, er børnenes interne relationer til hinanden. I et samarbejde med de to andre studerende i min børnehave, har vi observeret på børnene, navnlig hvordan de leger sammen. Det er baseret på disse observationer, at vi blev inspireret til at arbejde med emnet social skills, som vores to workshops netop tager udgangspunkt i. Ud fra vores iagttagelser af børnene, har jeg blandt andet oplevet, hvordan en dreng forgæves prøver at komme med i en leg og hvordan en pige gang på gang vælger de samme børn at lege med og ekskluderer andre børn fra legen. Der er stærke venskaber imellem nogle af børnene, men det er desværre ofte de samme børn, der ikke har nogen at lege med og som sidder for sig selv.
Vi snakker meget om inklusion og om at styrke børnenes sociale relationer hjemme i Danmark. Derimod virker det ikke som om, at det er noget der bliver brugt ret meget tid på her i Vietnam. Jeg tænker derfor, at det kunne være et spændende emne at arbejde med.
Jeg ved ikke helt fra hvilken vinkel jeg skal gribe det an og om det er for bredt et emne.
Der er skrevet masser af artikler og bøger omkring emnet børns relationer. Jeg har overvejet at lave et spørgeskema eller afholde interviews for at få lærerindernes synsvinkel på til børnenes relationer og undersøge nærmere om lærerinderne selv mener, at det er vigtigt at arbejde med. Hvis ja, hvordan mener de så man bør eller kan gøre det. Hvis nej, hvorfor ikke. Svarene vil så kunne sættes op imod nogle af mine egne observationer og hvordan jeg har oplevet den pædagogiske praksis igennem det halve år jeg har været her i Vietnam.

Mit pædagogiske projekt.
Workshop 2, igen med emnet Social skills og denne gang for de fire A klasser der er i Hoa Thuy Tien Kindergarten.
Jeg lavede mit pædagogiske projekt i samarbejde med Kasper og Mikkel, da vi også lavede første workshop sammen. Vi havde valgt at lave de olympiske lege for 150 børn. Vi blev hurtigt enige om, at vi gerne ville køre videre med temaet social skills og finde nogle lege der understøttede dette. Vi fandt på fire lege, hvor børnene skulle samarbejde, og det overordnede formål var, at de skulle have det sjovt. Den første leg var forhindringsbane, hvor børnene skulle være to i en hulahopring og sammen komme igennem forhindringerne. Den anden var ballonstafet, hvor to børn uden at bruge hænderne skulle transportere en ballon fra den ene ende af banen til den anden. Den tredje leg var Mumie leg, hvor børnene skulle se, hvor mange mumier de kunne nå at lave indenfor tidsgrænsen, ved at vikle et andet barn ind i toiletpapir. Den sidste leg var trillebørsstafet. Børnene skulle her samarbejde ved at en gik på hænderne og det andet barn holdte benene. De skulle ned forbi en kegle og så tilbage igen og så var det de næste to børn i rækkens tur. De sidste to lege blev ikke godkendt, fordi at børnene ved mumie leg kunne komme til at tænke på døden og det mente ledelsen ikke ville være godt for børnene. Trillebørsstafet blev ikke godkendt fordi børnene kunne komme til skade og blev beskidte. Dette fik vi besked om få dage før, at arrangementet skulle foregå. Derfor valgte vi at lave æggestafet i stedet, hvor børnene skulle ned og rundt om en kegle og så give ægget videre i en anden ske til den der stod og ventede på at skulle af sted. Lærerinderne i børnehaven valgte, at den fjerde leg i stedet skulle være flagstafet, hvilket rent faktisk ikke rigtig havde noget med vores emne at gøre.
Det var her at et af vores problemer lå undervejs i forløbet. Vi havde en ide, som de var glade for, der var bare nogle misforståelser undervejs. Børnehaven havde sin måde at lave arrangementer på og glemte at informere os om nogle af tingene. Dagen før arrangementet stod alle børn og lærerinder nede på legepladsen. Børnene blev stillet op på rækker og skulle gå en runde rundt på legepladsen og vinke til musik og derefter synge den vietnamesiske nationalsang. Jeg troede bare at vi skulle på legepladsen og øve nogle af legene og det samme troede Kasper og Mikkel. Vi var derfor en smule forvirrede, også fordi de bad os om at stille op til legene, sådan at de kunne se hvordan det ville komme til at se ud dagen efter. Vi fortalte at det ikke kunne lade sig gøre, da vi ikke var klar med alle tingene og at vi intet havde fået at vide om hvad der foregik. Nogle af lærerinderne undskyldte meget over for os og sagde, at det var fordi de havde så travlt og så mange ting at tænke på. Børnene gik tilbage til deres klasser og Kasper, Mikkel og jeg holdte et kort møde med overlærerinderne fra hver af klasserne og fortalte hvad der helt præcis kom til at ske til selve arrangementet og hvor de forskellige lege ville være placeret.
I ugerne optil vores børne OL planlagde vi dagen. Vi delte hver klasse op i to hold, gav dem alle forskellige dyrenavne og lavede farvede bånd med deres holdnavn på, som de skulle bære på dagen. Vi lavede medaljer til nummer et, to og tre og et diplom til alle børn, hvorpå at der stod, at de havde deltaget i Childrens Olympic Games 2012. Der blev også lavet en turneringsplan så alle klasser og hold kom til at kæmpe imod hinanden og vi skrev en lille tale, der skulle siges inden legene gik i gang. Der blev også lavet et program og et brev hvor vi kort forklarede, hvorfor vi havde valgt at arbejde med social skills til alle lærerinder. Slutteligt skrev vi et brev til forældrene, hvori der stod hvad der skulle foregå og at deres børn skulle medbringe tøj, de kunne bevæge sig i.
På selve dagen blev der sat et stort banner op på legepladsen, hvor der stod Childrens Olympic Games. Børnene blev stillet klar på deres rækker, gik vinke runden, sang nationalsang og lyttede på de korte taler der var. Så gik vi i gang. Jeg stod for ballonstafet og det var tydeligt at se, at børnene var glade og havde det sjovt og at de kæmpede for at vinde. Efter at have talt sammen hvor mange balloner hvert hold havde fået ned i den anden ende, skrev jeg det ned og sendte holdene videre til den næste leg. Der var 4 runder i alt. Da alle legene var overstået, samlede vi alle børnene igen og jeg holdte en peptalk for alle imens at Kasper og Mikkel regnede resultatet sammen. Vi fortalte hvem vinderne var, delte medaljer og diplomer ud og en klasse af gangen, kom de op foran banneret og fik taget fællesbillede. Nogle få børn var sure over at de ikke vandt og to børn græd. Da nogle af børnene var ved at gå tilbage til klassen, kom en af lærerinderne hen til mig og spurgte om jeg ikke kunne sige i mikrofonen, at alle børn var vindere i dag. Jeg svarede nej og forklarede det med, at det ikke handlede om at vinde eller tabe, men om at have det sjovt og at hun kunne se at børnene havde haft det sjovt. Da alle børn var væk fra legepladsen ryddede Kasper, Mikkel og jeg op igen og snakkede om, at vi var glade og tilfredse med hvordan dagen var gået og rektor kom da også hen afslutningsvis og sagde tillykke.
Senere kom Mikkel hen og fortalte mig, at hans lærerinde var begyndt at græde over at de ikke havde vundet og at hun mente, at hun havde fejlet som lærer. Da jeg hørte dette, blev jeg meget forarget, fordi de netop gør så meget forskel på klasserne og flere gange imens jeg har været i praktik i børnehaven, har de haft konkurrencer om, hvilken klasse der var bedst til diverse forskellige ting.
Set tilbage på dagen var det faktisk også lærerinderne der reagerede mest på, om de havde vundet eller tabt. Nogle så skuffede ud og hende hvis hold der vandt tredjepladsen, blev også skuffet over kun at blive nummer tre, hvorimod at børnene var glade, da de fik deres medalje. Hende hvis hold der vandt skreg af glæde og jublede vildt.
Det der har været sværest undervejs har været sprogbarrieren, fordi at vi på trods af vores breve til lærerinderne, kunne se at de stadig ikke havde forstået at det handlede om at have det sjovt og at børnene skulle samarbejde, frem for at vinde. Det samme gælder den leg de ville have med, som intet havde med vores emne at gøre, men at løbe med et flag er nemt, det kender de og har prøvet før.

Alt i alt er jeg glad for vores børne OL, for jeg kunne se at børnene havde det sjovt også selvom at det var nye lege og de var gode til at samarbejde og det er det vigtigste for mig.



Ingen kommentarer: