Rejsebrev
3 – Oktober
Fra
Pernille Krag
Larsen
Hoa
Thuy Tien
Kindergarten
ligger under
NCE – National
College of
Education,
hvilket er
et offentligt
college der
er drevet
økonomisk af
staten i
Vietnam.
Børnehaven får
en sum
penge fra
NCE som
de selv
administrerer
over. Herefter
regner
administrationsfolkene
ud hvor
meget der
mangler til
at få
børnehaven til
at løbe
rundt. Det
resterende beløb
fordeles nu
ud på
alle børnene
og det
skal forældrene
betale, for
at have
deres barn
gående i
børnehaven.
Børnehaven
tager som
en af
de eneste
børnehaver, børn
ind fra
alle steder
og distrikter
i Hanoi.
Børnene kommer
fra middelklassen
eller derover.
Alle
læreinder der
arbejder i
Hoa Thuy
Tien Kindergarten
har en
uddannelse på
enten 3,
4 eller
5 år.
Jeg har
et par
gange undret
mig over
hvad de
lære og
hvad det
er der
fokuseres på
under deres
uddannelse i
Early Childhood.
Det virker ikke til at de bruger teoretikere som i Danmark når de
planlægger deres arbejde eller snakker om hvorfor de arbejder som de
gør. Det handler for dem mere om at elske børnene som var det deres
egne og se potentialet i børnene og arbejde ud fra det. Selvom alle
læreinder er uddannede, synes jeg virkelig at der er stor forskel på
hvordan de arbejder med børnene i undervisningssituationerne. Nogle
råber meget mere af børnene end andre.
Børnehaven
er 11
år gammel,
og hvad
jeg har
fået fortalt,
så har
de været
igennem en
kæmpe udvikling
siden de
startede. Der
har været
danske studerende
i børnehaven
i de
sidste 8
år og
de har
været med
til at
udvikle
pædagogikken den
pædagogiske
praksis
og måden
at arbejde
med børn
på. Der
er stadig
stor forskel
på Hoa
Thuy Tien
Kindergarten og
en dansk
børnehave, men
efter at
have besøgt
en anden
institution og
snakket meget
med min
ene roommate
om deres
arbejdsmetoder på
hendes
praktikplads, kan
jeg godt
se at
de er
meget mere
anerkendende i
deres arbejde
og har
lært noget
af de
mange pædagogiske
workshops, de
har overværet
her i
børnehaven.
Jeg
har for
eksempel ikke
oplevet, at
et barn
bliver udsat
for fysisk
vold, imens
jeg har
været til
stede på
stuen. Dette
forekommer
desværre ofte
i nogle
af de
andre
institutioner,
hvor der
er studerende.
Hvad
angår
spisesituationerne
har Hoa
Thuy Tien
Kindergarden ikke
rykket sig
særlig meget.
De tror
at det
er sundt
at stopfodre
børnene til
de næsten/eller
brækker sig.
Børnene bliver
proppet med
mad og
sukker. En
gang om
ugen er
eftermiddagsmåltidet
en kage
og sukker
mælk og
til fødselsdage
er det
et stort
sukker orgie.
Jeg
har
for
nylig
læst
i
en
artikel
udgivet
i
Tidsskrift
for
Forskning
i
Sygdom
og
Samfund,
at
Vietnam
gennem
de
sidste
tyve
år,
har
oplevet
en
voldsom
stigning
i
antallet
af
diagnosticerede
diabetikere.
Dette
gælder
både
for
type
1
og
type
2
diabetes
og
stigningen
er
en
af
de
mest
markante
på
verdensplan.
Denne
markante
stigning
skyldes
blandt
andet
dårlig
kost,
og
manglende
motion.
Cyklen
er
eksempelvis
udskiftet
med
motorbike,
og
fastfood
er
blevet
lettilgængeligt
for
mange.
Kombinationen
af
mere
mad
og
mindre
motion,
har
sine
konsekvenser,
som
Vietnam
nu
betaler
dyrt
for.
En
lærerinde i
Vietnam har
ret til
60 dages
ferie/sygdom om
året, alt
derudover bliver
trukket fra
lønnen.
Lærerinderne her
i børnehaven
har et
tæt sammenhold
og passer
på hinanden.
De besøger
dagligt hinandens
klasser og
sidder og
snakker om
alt og
ingenting. De
planlægger også
mange sociale
arrangementer
udenfor
arbejdstiden og
synger ofte
karaoke sammen.
Her
i Vietnam
arbejder de
på en
helt anden
måde end
i Danmark.
De bruger
de fleste
dage på
undervisning og
der er
en hårdere
disciplin. Der
bliver råbt
en del
og der
er mere
fokus på
resultatet end
processen, selvom
et af
de overordnede
mål for
børnehaven er
det omvendte.
Hvor
vi i
Danmark går
højt op
i børns
relationer og
det enkelte
individ. Går
de i
Vietnam op
i at
der skal
læres noget
(tal, bogstaver,
musik, dans)
og at
de spiser
meget. Jeg
mener ikke
at det
ene er
bedre end
det andet,
da det er to meget forskellige kulture, hvor der forventes noget
forskelligt fra samfundenes side.
Hjemme
i Danmark er der store diskussioner omkring emnet:”Normeringen i
institutionerne” og det er også noget vi flere gange har haft oppe
til debat på seminariet. Her i Vietnam er der tre voksne til 35 børn
eller nogen gange helt op til 60 børn på en stue. Der er et meget
højt støj niveau og når der er de mange børn til så få voksne,
mener jeg at det kan være svært at imødekomme alle børns behov
for kontakt og give dem, der har det lidt sværere i undervisningen
den ekstra opmærksomhed, tid og hjælp, som der skal til for at de
kan følge med og få succesoplevelser. Jeg synes at de på min stue
er gode til deres arbejde under de omstændigheder de har, men jeg
ser ofte at de er de samme børn som hurtigt mister koncentrationen
og sidder og laver andre ting. Det er ofte også de samme ”hurtige”
børn der rækker hånden op og får opmærksomheden og de samme
stille børn der prøver men bliver lidt overset og ikke valgt til at
diverse aktiviteter, da der er så mange børn til stede.
Hvad
angår sprogvanskeligheder har det ikke været noget større problem.
Jeg og børnene kommunikerer meget med kropssprog og enkelte af
børnene har en gang imellem oversat få ord fra vietnamesisk til
engelsk for mig, så jeg forstod hvad de mente. Af de tre læreinder
på min stue er én af dem god til engelsk, så hun oversætter for
mig hvad der bliver sagt. Derudover har jeg Ha som vejleder og hun er
virkelig god til engelsk, sådan at hvis der er noget jeg ikke helt
forstår, så kan jeg altid spørge hende.
I alle
de institutioner jeg har arbejdet i hjemme i Danmark, har der altid
været en eller form for mobil politik, eller i hvert fald en regel
om at den ikke er fremme i arbejdstiden med mindre det er meget
vigtigt. Hernede er mobiltelefonen altid fremme og den bliver tjekket
og snakket i flere gange om dagen inde på stuen. Jeg synes at det er
helt vildt forstyrrende at der sidder en og taler i mobil imens at
der er undervisning og børnene ligger da også mærke til det, men
det er helt acceptabelt.
For ca.
en måned siden afholdte Mikkel, Kasper og jeg en Workshop med emnet
Social Skills for børnehaven. Det gik super godt og emnet blev taget
godt imod. Jeg har efterfølgende fået at vide, at de leger nogle af
de lege vi brugte til at vise hvordan de kan fremme relationerne
imellem børnene.
Ellers
har jeg det godt her i Vietnam, men jeg kan godt mærke at savnet
hjem til Danmark, familien og vennerne er meget stort lige for tiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar