Rejsebrev 2 - Et kulturmøde


Rejsebrev 2 – September
Fra Pernille Krag Larsen

Kulturmøde:

En ny dreng i klassen.
For cirka en måned siden startede der en ny dreng i den klasse jeg er tilknyttet. Han er 5 år gammel og taler vietnamesisk og lidt fransk.
Han startede på en lidt kaotisk dag, da det var en stor festdag i børnehaven. Han kom sammen med sin mor midt i, at der var ved at blive taget fællesbilleder og han blev stillet hen til os andre. Efter billederne var blevet taget, skulle der være et stort show, hvor vi alle gik hen, inklusiv drengen og hans mor. Drengen sad sammen med de andre børn og overværede showet. Da vi vi kom tilbage til klassen gik hans mor hjem og så var han der alene, indtil han blev hentet igen om eftermiddagen. Da vi skulle spise frokost blev han sat på en stol, ved et hjørnet af et bord. Han fik en skål mad ligesom resten af børnene og begyndte at spise. Han spiste på en lidt anden måde ved at tage skålen op til munden og hælde maden ind og ikke rigtig bruge sin ske. Han blev rettet ved at få sat skålen ned på bordet og vist hvordan han skulle bruge sin ske. Han tog igen skålen op og læreinderne grinte af ham og sagde no no no. Igen blev han rettet og da lærerinden var gået væk tog han igen skålen op til munden. Da jeg kom tilbage efter min pause var der forskellige aktiviteter i klassen. Vi skulle på et tidspunkt sidde i en rundkreds og drengen legede over i et hjørne, for der var ingen der gik hen til ham og fortalte om, hvad der skulle ske. Først efter lidt tid, gik jeg hen og viste med håndtegn at han skulle sidde her og satte mig ved siden af ham. Jeg har flere gange efterfølgende oplevet at det forventes af ham, at han kan tingene eller ved hvad der skal foregå. Et eksempel på det, er første gang han havde kung fu med klassen. Kung fu læreren stilte som altid børnene op på rækker og viste nogen af bevægelserne. Andre af bevægelserne blev udført når læreren fløjtede i sin fløjte, uden introdution fordi de andre børn godt kender dem. Drengen var med, men kendte ikke de rigtige bevægelser og stod og lavede sin egne og stod ikke stille på de rigtige tidspunkter. Kung fu læreren kom hen, stillede sig lige foran ham og stod og råbte af ham, rettede på hans arme og gik grinene væk og kiggede hen til lærerinder der grinede med. Jeg sad forarget og fik virkelig ondt af drengen. Hele situationen virkede utrolig nedværdigende på drengen og på ingen måde positiv og deres grin virkede lidt hånligt. Ikke at jeg på nogen måde tror, at det var tanken bag, men hele situationen virkede bare meget ubehagelig.
Drengen har nu været i klassen i lidt over en måned og der er ikke blevet gjort noget for at få ham med i fællesskabet. Han leger meget alene eller parallelt med de andre børn. Han virker som en glad og meget aktiv dreng, der har lidt svært ved at sidde stille en gang i mellem. Men det tror jeg måske også har noget at gøre med, at han ikke altid ved hvad der foregår rundt omkring ham.

Jeg ar valgt dette eksempel på et kulturmøde fordi jeg mener det ligger langt væk fra den måde, vi modtager et nyt barn i en børnehave hjemme i Danmark.
Efter min mening og erfaring er vi mere opmærksomme på de nye børn hjemme i DK. Vi viser og fortæller hvordan nogen af tingene bliver gjort, men der er også stadig plads til at børnene kan udforske på egen hånd. Vi bruger meget tid på relationsarbejde, på at få nye børn med i fællesskabet og har fokus på, at børnene skaber nye venskaber. Vi råber ikke af børnene, når de ikke gør tingene som vi gerne vil have dem til og vi griner heller ikke af dem når de ikke kan finde ud af det. Derudover har jeg heller aldrig oplevet at en forælder går på første dag.

Når jeg ser tilbage på den første måned drengen har været i klassen, ville jeg ønske, at jeg havde været mere opmærksom på drengen og måske startet nogle lege op, for at få ham med i fællesskabet. Jeg ville også have spurgt noget mere ind til, om de tænker over hvordan de modtager nye børn, om hvordan man snakker til og retter på børn og så få snakket om hele kung fu situationen og hvordan det kan virke på personer når der bliver grint af dem.
Det skal måske lige nævnes, at vi i vores workshop for børnehaven i sidste uge, brugte noget fra denne ”case” og at vi lavede et lille rollespil om, hvordan man i praksis kan forberede og arbejde, når der starter et nyt barn i børnehaven.

Et indblik i, hvad jeg har gået og lavet den sidste måneds tid.

Nu har jeg været i børnehaven i to måneder og er begyndt at få et større indblik i hvordan hverdagene hænger sammen og hvad der bliver gået op i.
Jeg kan mærke på mig selv, at jeg er kommet ind i fase 2, hvor det hele er begyndt at blive mere hverdagsagtigt og jeg er faldet til. Jeg undrer mig over tingene der sker på en lidt anden måde end i starten, hvor det hele var en smule mere ”lyserødt” fordi det var nyt og spændende. Hvor at det nu, stadig er spændende, men jeg har fået en mere faglig undren over nogle af de ting de går op i, og ikke kun de store og åbenlyse ting som eksempelvis spisesituationen.

Jeg tror, at der ligger et stort pres på læreinderne fra forældrenes side. Jeg sad og snakkede med min overlærerinde under børnenes frokost en dag og hun pegede på nogle af pigerne og sagde at forældrene gik meget op i, hvor meget de spiste. Det var vigtigt, at pigerne spiste alt deres mad, plus det mad som forældrene medbragte som små mellemmåltider, ellers bliver forældrene meget sure og det går udover læreinderne.
Det er nemlig sådan at alle læreinder holder et fællesmøde en gang om måneden, hvor de skal bedømme deres egen præstation. De bedømmer om de har været A, B eller C gode. A er hvis der ingen anmærkninger eller klager har været fra forældrene og at de har lavet de ting der har været planlagt for børnene. B er hvis der har været klager fra forældrene og C er hvis der både har været klager og de ikke selv mener, at de har levet op til de planlagte aktiviteter.
Hvis en lærerinde bedømmer sig selv til at være B bliver hun trukket i løn og endnu mere af lønnen bliver trukket hvis hun bedømmer sig selv til at være C. Men det sker sjældent.

Jeg har indenfor den sidste måned, brugt en del tid på at observere på børnenes indbyrdes relationer.
De er gode til at lege, men der sidder ofte et barn eller to helt for sig selv, som ikke er med i fællesskabet. Det er især blevet tydeligt efter at der er kommet en ny dreng i klassen. Han er ikke blevet venner med nogen endnu og bliver aldrig tilbudt at være med i legene. Han prøver selv at henvende sig, men det er sjældent, at han kommer med. Han har været i klassen i en måned nu og der er ikke blevet gjort noget aktivt for at få ham med i fællesskabet. Han virker også lidt forvirret nogen gange og bliver ofte irettesat, men de bruger heller ikke tid på indvie ham i hvad der skal ske eller fortæller ham, hvordan tingene plejer at blive gjort. Han bliver rettet når han gør noget forkert og nogen gange grint af når det sker.

Der har i den sidste måneds tid været mange børneaktiviteter, hvor to af dem var at lave papirs lanterner og månekager. Her var børnenes arbejde virkelig i fokus, det var dem selv der lavede tingene. Ved lanternerne skulle de klippe efter nogle streger og de blev ikke rettet men hjulpet,hvis de klippede lidt skævt og det var dem selv der fik lov til at udsmykke dem med flotte tegninger. Ved månekagerne lavede en lærerinde dejen og børnene trykkede kagerne ud med forskellige forme, puttede dem i poser og skrev deres navn på en seddel og satte på. Det var dejligt at se, hvor meget børnene hyggede sig med det og havde det sjovt.

Indenfor den sidste måned har der været to store fest arrangementer i børnehaven. Først var der Open School Day hvor børnene optrådte til et stort show med forskellige danse de havde gået og øvet på. Ind i mellem var der også danse fra læreinderne, taler, børneunderholdning og jeg og de to andre studerende, var på scenen med et engelskhold og synge og danse to sange. Hele showet varede halvanden time og alle i børnehaven var samlet i et stort varmt lokale på skolen ved siden af. For et par dage siden var der Midt Autumn Festival, hvilket er en dag der er til for børnene. Børnehaven var pyntet flot op med med lanterner og farvede flag og også her blev der optrådt med en masse danse i flotte kostumer. Der var også en lille eventyr fortælling, kung fu og det hele blev sluttet af med den store drage dans. Børnene havde det sjovt og nød dagen.

Jeg og de to andre studerende har i de sidste to uger, brugt meget tid på at forberede vores kommende workshop. Workshoppen skal afholdes i børnehaven for overlærerinderne fra hver klasse, den administrerende top i børnehaven, de andre pædagogstuderende der er i praktik her i Vietnam, udvalgte forældre og Lars og Katrine fra UCSJ (pædagogseminariet i Roskilde). Vi har valgt at fremlægge temaet social skills, da vi mener at dette er noget der godt kunne være mere fokus på i Hoa Thuy Tien. Dette har vi gjort, efter vi hver især har observeret på den pædagogiske praksis og hvordan børnene er overfor hinanden i klasserne. Vi mente at se, at børnene leger meget parallelt med hinanden og det ofte er de samme lidt mere stille børn der bliver tilsidesat af de andre børn. Men også fordi der ikke bliver arbejdet meget med relationerne børnene imellem.
Vi har til oplægget brugt noget fra de pædagogiske læreplaner omkring sociale kompetencer af Bente Jensen og noget om sociale kompetencer fra DCUM. Derudover har vi også fundet en lille video på YouTube som vi viser og vi laver nogle små rollespil til at vise hvordan der kan arbejdes med social skills i praksis. Vi har planlagt tre aktiviteter man kan lave med børn, så det styrker deres social skills.
Workshoppen kommer til at foregå på engelsk og miss Ha vil oversætte det vi siger til vietnamesisk, sådan at alle har en mulighed for at forstå hvad vi siger.
Det hele sker på Mandag d.1. Okt. og jeg er meget spændt på at se hvordan det går og om de forstår betydningen af social skills.

Ingen kommentarer: