Hvilken uddannelse
har de ansatte i
institutionen?
Alle læreinder i Hoa Thuy Tien
Kindergarten har en bachelor fra NCE – National College of
Education der tager 3 år. Flere af læreinderne har derudover
opgraderet deres uddannelse med en NUE – National University of
Education in early childhood education ved at studere yderligere i 2
år, imens de samtidig arbejdede i børnehaven. Få af læreinderne
havde allerede universitetsuddannelsen inden de startede i Hoa Thuy
Tien Kindergarten. Tre personer i børnehaven har også en Master
oveni, hvoraf to af dem sidder i administrationen og den sidste er
overlærerinden i min klasse.
Hvilke(n) fargruppe(r)
udføre det arbejde, der
ville blive varetaget af
pædagoger i Danmark?
I hver klasse er en overlærerinde, som
er hende der har det overordnede ansvar for at tingene bliver gjort.
I min klasse er der en overlærerinde og to almindelige læreinder.
De skiftes alle tre til være den ansvarlige for aktiviteterne i en
uge af gangen og for planlægningen af, hvordan ugeskemaet skal se
ud. Skemaet bliver altid tjekket og godkendt af overlærerinden inden
det kommer op og hænge på døren ind til klassen, sådan at
forældrene kan se det. Det er så de to andre læreinder der sørger
for at det mere praktiske arbejde, som at få børnene ud at vaske
hænder inden et måltid, går på legepladsen eller ordner den
daglige rengøring.
Hvordan forklarer
de aktiviteterne og deres
handlinger og relationer i
forhold til børn eller
brugere?
Jeg
kan
ikke
svare
på
dette
spørgsmål,
da
jeg
finder
det
dårligt
formuleret
og
ikke
forstår
betydningen
af
spørgsmålet.
Er den styret
af en ”læseplan” eller
andre centrale forordninger?
Er
”den”
hverdagen?
Som
tidligere
skrevet
bliver
der
hver
uge
lavet
et
skema
hvorpå
der
står
hvilke
aktiviteter
der
er
for
ugen.
Der
er
de
samme
faste
punkter
som
eksempelvis
dans,
kung
fu,
tegning,
engelskundervisning,
matematik,
vietnamesisk,
computer
og
musik
undervisning
på
skemaet
hver
uge.
Derfor
er
der
ikke
meget
plads
til
andet,
men
der
bliver
dog
også
lavet
en
del
kreativt
arbejde
min
klasse.
Når
der
er
undervisning
bliver
klassen
delt
op
i
to
hold,
hvor
det
ene
arbejder
fagligt
og
det
andet
hold
er
på
legepladsen,
leger
på
stuen
eller
arbejder
i
et
andet
lokale.
Efter
30-45
minutter
bytter
holdene
rundt,
sådan
at
alle
lære
det
samme.
Hvilke didaktiske
overvejelser gør de
ansatte?
Det
er
vigtigt
at
elske
børnene
og
behandle
dem
som
børn
og
være
opmærksom
på
den
enkeltes
behov.
Hvert
barn
har
sit
eget
læringspotentiale
og
det
er
derfor
lærerens
job
at
se
dette.
Det
er
vigtigt
at
styrke
det
enkelte
barn
og
se
dets
muligheder
for
læring
og
arbejde
ud
fra
det
potentiale
barnet
har.
Hvert
barn
i
klassen
er
unikt.
Hvilke sider af
læringen lægges der vægt
på?
Der
lægges
stor
vægt
på
at
det
ugentlige
skema
bliver
fulgt
grundigt.
Der
er
ikke
meget
tid
til
”fri
leg”.
Der
bliver
leget
lidt
om
morgenen,
efter
måltidet
inden
børnene
skal
sove
og
om
eftermiddagen
lige
inden
børnene
bliver
hentet
og
her
er
det
oftest
en
kasse
klodser
eller
to,
der
bliver
spredt
ud
på
gulvet
til
deling.
I
engelskundervisningen
bliver
der
brugt
meget
leg
til
at
lære
og
det
er
tydeligt
at
det
virker
og
at
børnenes
koncentration
holder
længere.
I
klassen
er
det
meget
skoleundervisning
ved
borde
og
der
er
ikke
plads
til
meget
leg.
Det
skal
dog
nævnes
at
min
overlærerinde
er
god
til
at
sidde
på
gulvet
og
lege
sammen
med
børnene
og
at
hun
en
gang
imellem
om
eftermiddagen
fortæller
historier
eller
lære
dem
bogstavlyde
ved
leg.
Det
er
også
tydeligt
at
der
lægger
en
forventning
fra
forældrenes
side,
om
at
deres
børn
lære
noget
imens
de
er
i
børnehave.
Børnene
får
klistermærker
når
de
har
lavet
deres
lektier
og
alt
hvad
der
laves
i
klasseundervisningen
kommer
med
hjem,
så
forældrene
kan
følge
med
i
børnenes
udvikling.
Hvilke specielle
træk ved pædagogikken gør
indtryk på dig?
Det
er
hvor
meget
der
gås
op
i
læring
og
hvor
lidt
der
bruges
tid
på
leg
og
relationer
børnene
imellem.
Jeg
ser
ofte
de
samme
børn
sidde
for
sig
selv
og
lege
eller
være
lidt
i
baggrunden
når
der
er
aktiviteter.
Jeg
er
imponeret
over
hvor
selvhjulpne
børnene
er
og
hvor mange af
de
praktiske
ting børnene hjælper til
med på stuen, uden brok.
Jeg
savner
stadig
lidt,
at
det
er
børnene
selv,
der
laver
de
kreative
ting,
uden
at
det
ser
voksen
lavet
ud.
Dette
er
noget
vi
har
snakket
meget
om
på
stuen
og
børnene
er
da
også
begyndt
at
være
mere
med
til
at
klippe
og
vælge
hvor
deres
pynt
skal
være, på for eksempel et
kort til deres mor.
Hvordan ser en
typisk hverdag ud – uge
ud?
Børnene
er som regel i børnehaven i tidsrummet mellem kl.7 og kl.17.
Fra
kl.7-7.50 bliver der leget med legetøj på gulvet.
Kl.8.00
er der morgengymnastik for alle i børnehaven i gården.
Kl.8.15
er der morgenmælk og rundkreds.
Kl.8.30-10.30
er der aktiviteter/undervisning hvor stuen bliver delt op i to hold.
Kl.10.30-11.30
spiser børnene frokost og de hurtigste leger lidt på gulvet.
Kl.11.30-14.15
sover børnene til middag.
Kl.14.30-16.00
spises der ”frugt” og dagens anden aktivitet/undervisning bliver
afholdt.
Kl.16.00-17.00
leges der igen på gulvet med klodser og Lego indtil børnene blive
hentet.
To af
læreinderne på min stue er der for det meste fra kl.7-17 og den
sidste læreinder er ligesom jeg i børnehaven fra kl.7.45-16.45.
Hvilke observationer
og overvejelser gør du
dig omkring læringsmiljøet?
Det
er
tydeligt
at
de
går
meget
op
i
det
æstetiske
på
stuen.
Det
hele
skal
være
flot
at
se
på
og
for
nylig
havde
de
en
konkurrence
om
hvem
der
havde
den
flottest
pyntet
stue
i
børnehaven.
Væggene
er
tilklistret
med
billeder,
tal
og
bogstaver
og
det
minder
for
mig
mere
om
en
skoleklasse
hjemme
i
Danmark,
end
en
børnehave.
Jeg
kan
godt
lide
at
der
er
så
mange
farver
og
at
det
meste
på
stuen
er
flytbart,
sådan
at
der
er
plads
til
forskellige
aktiviteter.
Da
der
er
35
børn
på
stuen,
mener
jeg
også
at
det
er
en
rigtig
godt
ide
at
de
for
det
meste,
deler
børnene
op
i
to
hold
til
undervisningen
ved
borde.
Dette
gør
at
der
er
mere
tid
til
at
hjælpe
det
enkelte
barn.
Jeg
forstår
så
tilgengæld
ikke
hvorfor
der
ikke
bliver
sat
et
ekstra
bord
op
når
de
spiser,
sådan
at
der
ikke
er
nogen
der
skal
sidde
på
et
yderhjørne
og
næsten
ikke
kan
være
der
med
sin
skål
mad.
Især
fordi
der
er
borde nok,
de
bliver
bare
ikke
slået
ud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar