Rejsebrev 1 –
August
Fra Pernille Krag
Larsen
Jeg er i praktik i
Hoa Thuy Tien Kindergarten som har omkring 400 børn fordelt på 12
klasser og børnene er fra 3-6 år. Der er 35 børn i min klasse og
de er alle sammen 5 eller 6 år. Vi er i alt tre danskere, der er i
praktik i denne børnehave og vi er blevet fordelt ud på hver vores
klasse. Jeg arbejder dagligt fra kl.7.45-16.45 og har fri næsten
hver fredag.
Der er tre læreinder
udover mig og de er meget forskellige i deres arbejde med børnene.
Min overlærerinde er virkelig dygtig og er meget
anerkendende i sit arbejde med børnene. En anden er den kreative og
har også en god kommunikation med børnene. Da det er hende, der er
bedst til engelsk, oversætter hun tit for mig, så jeg forstår,
hvad der snakkes om. Den sidste lærerinde, hun skiller sig beklageligvis ud, idet hun råber meget af børnene,
hun er meget hård i sin tone og desværre sjældent anerkendende i
sit arbejde. Jeg oplevede en dag, at hun lagde sig til at sove på
stuen, imens børnene havde undervisning. Situationen i sig selv var
for mig mærkelig, ligeledes undrer jeg mig over, at der ikke sagt
noget til det. Det er tydeligt, at børnene henvender sig meget mere
til de første to lærerinder, end de gør til den sidste læreinde.
På min første dag
blev jeg modtaget som en superstjerne. Børn, forældre og læreinder
stod i en lang menneskegang og sang velkomstsang, gav os blomster,
blomsterkranse og flag. Efter den meget overvældende velkomst, blev
vi vist rundt i klasserne, hvor børnene optrådte med forskellige
sange og danse. Vi blev budt velkommen af lederen og mødte alle
overlæreinderne fra klasserne. Jeg fik overrakt en gave, som var
stof til min nationaldragt, der senere blev skræddersyet. Det
forventes af mig, at jeg bærer denne dragt på højtidlige festdage
i børnehaven.
Herefter tilbragte
jeg resten af dagen i min klasse og hilste på alle børnene. De
stillede mig en masse spørgsmål om hvem jeg er er, hvor jeg kommer
fra og hvordan der ser ud i Danmark.
Det første stykke
tid har jeg brugt på at observere, hvordan hverdagen er i min
klasse, hvilken børnekultur der er og hvad der er vigtigt for dem.
Samtidig har jeg også deltaget aktivt i hverdagen og forsøgt at
gøre mig til en del af den.
Jeg har allerede
fået en god relation til mange af børnene og jeg sidder sjældent
på gulvet uden en masse børn omkring mig. De snakker vietnamesisk
til mig og jeg engelsk til dem, men alligevel har vi en god
kommunikation og forstår meget af det, der bliver sagt via fagter og
kropssprog.
Jeg kan allerede nu
se, de mange ligheder men også forskelle der eksisterer mellem en
dansk og en vietnamesisk børnehave. En af de største forskelle er
madkulturen. I Vietnam går de meget op i hvor meget barnet spiser,
at de spiser maden hurtigt og at der spises op. Jeg har flere gange
observeret et barn sidde og kigge ned i sin skål med mad, uden at
barnet spiser noget og så kommer en lærerinde hen og mader barnet
til skålen er tom. Dette sker til trods for, at barnet ikke kan lide
maden eller er ved at kaste op. Alle skal spise lige meget uanset
størrelse og de hurtigste bliver tilmed belønnet med klistermærker.
I den danske kultur
anvender vi ofte spisesituationer som en pædagogisk aktivitet og
tillæger det stor værdi, at vi spiser vores måltider med børnene.
Personligt synes jeg, at der er megen læring at hente for børnene,
ved at vi som pædagoger bruger os selv som rollemodeller og
derigennem blandt andet lærer børnene om god bord skik og
spisevaner. Men i min børnehave, spiser læreinderne eller jeg ikke
med. Vi øser derimod potioner op, sidder og kigger på at børnene
spiser eller laver praktisk arbejde, som at feje og vaske gulvet.
Hvor jeg i
spisesituationerne gerne ser muligheder for forandring, vil jeg gerne
anerkende den vietnamesiske kultur for deres faste morgen gymnastik
samt prioritering af børnenes selvhjulpenhed. Det er meget tydeligt,
at lærerinderne arbejder meget på at selvstændiggøre børnene
ved at man rydder op i fællesskab, man klarer selv af og påklædning
og børnene tar selv sovemåtter frem til middagslur. Morgen
gymnastikken er også et fast morgenritual, hvor alle børnene i
fællesskab laver den samme koreografi til tre sange. Dette tager ca.
15 minutter og det er en aktivitet som børnene ser frem til og
nyder.
Kl. 11.00 går jeg
til pause og spiser frokost og jeg skal først være tilbage i min
klasse igen når kl. er 14.15. Den lange pause skyldes at, i dette
tidsrum sover alle børn til middag uanset alder. Jeg har også fået
udleveret en sovepose og det forventes også at jeg sover til middag
hver dag. Når jeg kommer tilbage igen til min klasse, går den
første halve time med at sætte hår på pigerne, og ret hurtigt
erfarede jeg, at netop dette er vigtigt og prioriteret i den
vietnamesiske kultur. Det hele skal være pænt, børnene skal se
ordentlige ud, når de bliver hentet af deres forældre og ligeledes
skal stuen fremstå pæn og nydelig.
Alle børn har i
børnehaven skulle lave en billedramme til en konkurrence, der har
været i klassen. Det vil sige, at det var læreinderne der klippede
rammerne ud i forskellige former og kom farvet papir på. Dernæst
kunne børnene så pynte dem, men også her var der restriktioner fra
lærerindernes side af, der nærmest dikterede, hvordan de skulle
se ud. Der var ikke mange af rammerne, der så børnelavet ud, da de
var færdige.
Jeg var også med
til at klippe og klistre nogle af de ting som skulle på rammerne og
mange af børnene var meget interesserede i at hjælpe mig, både med
at klippe, lime og forme nogle ting vi skulle bruge til blomster.
Flere af børnene var virkelig gode til at klippe og forme blomster.
Hvor vi hjemme i
Danmark er meget opmærksomme på, at det er børnenes eget udtryk
der er prioriteret, går de i Vietnam mere op i, at det skal være
pænt og se godt ud .
De går også meget
op i læring her i Vietnam. Børnene bliver i børnehaven undervist i
dans, kung fu, tal og bogstavlæring, tegning, computer og engelsk. I
engelsktimerne er jeg med til at undervise sammen med en af
læreinderne. Fremover skal vi tre danskere også lave
engelskindervisning sammen for alle børn i 5-6 års alderen. Vi skal
selv være med til at finde på temaer og vi har allerede lavet vores
første projekt. Vi tegnede en stor hval og fik udleveret nogle
billeder som børnene skulle fortælle hvad var og derefter sætte op
på hvalen. Vi fik stor ros for vores undervisning og de har snakket
om, at de vil filme en undervisningsgang, så forældrene kan se,
hvad vi laver med deres børn. Når det hermed er sagt, vil jeg gerne
tilføje, at der bestemt også bliver sat tid af til, at børnene kan
lege.
Jeg har i det hele
taget fået stor ros for mit arbejde i børnehaven og får hele tiden
at vide, at de værdsætter, at jeg er så positiv og altid smiler
både til børnene, læreinderne og forældrene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar